Alla inlägg under mars 2014

Av Suzana - 12 mars 2014 23:08

Äntligen har jag fått tummen ur och lyckats peta ner lite frön i jorden..bättre sent än aldrig..är låångt ifrån klar men det är i alla fall en bra början..


 


Brysselkål, broccoli, purjolök, paprika, chili, tomat, gurka, mm..


   


Får så i omgångar i väntan på att jag hinner få ordning på "plantbordet" i källaren..just nu är det fönsterbrädorna som gäller.. =)

Av Suzana - 5 mars 2014 23:26

Idag har jag fått hem en del roligt..bla kom rara Petra in med den ekologiska gula sättlök vi har beställt tillsammans..så nu ser jag verkligen fram emot att jorden reder sig så man kan pilla ner dessa..


 

..har ju inte satt egen lök innan så det skall bli spännande att se hur jag lyckas.. =)


Och sen damp min beställning utav "gamla" Åter tidningar upp..sjukt inspirerande, lärorik läsning som ger en den där lilla extra kicken..



 


..och lusten att göra så himla mycket mer här hemmavid..trist bara att ork och pengar sätter käppar i hjulet i mångt och mycket..men skam den som ger sig..en vacker dag så.. ;)


Och sist men inte minst så har jag varit till posten och hämtat ut mina fina jäskorgar..så nu skall här bakas! Måste bara kolla upp om korgarna skall förbehandlas på något vis innan dom tas i bruk..men men..sen så.. ;)


   

Av Suzana - 4 mars 2014 13:25

Här kommer lite foton och en liten presentation ifrån min ännu slumrande trädgård..vintervila pågår fortfarande så smått men strax är det full fart här igen..

 


Förra säsongen odlade jag bara i dessa pallkragar..men i år skall odlingen utökas mycket mer och jag har ett "berg" pallkragar som väntar på att komma på plats och fyllas med härlig livgivande jord..



   


Har påbörjat lite smått med att få pallkragar på plats i "vilddelen" utav trädgården..  


 


..men många fler skall få plats här..


    


 Har redan en hel del bär och frukt träd/buskar i min trädgård..bla. 10 vinbärsbuskar, 2 krusbärsbuskar, 3 körsbärsträd, 1 äppelträd..men förhoppningsvis skall vi kunna köpa in ännu ett äppelträd, ett plommonträd och en bjönbärsbuske i år också..


I hönseriet bor 7 hönor (Zonic, Zelda, Ampa, Sara, Blomming, Demon och Agda) och tuppen Simon..

  

(kameraskygga för stunden som det verkar..) 


..och dom ger oss varje dag en massa fina ägg.. <3


 


Lite andra djur kikar in i trädgården lite då och då också..


..ett utav många rådjursspår.. =) 


Ja det var lite härifrån..


Vill ni veta mer så fråga bara.. =) 

Av Suzana - 4 mars 2014 09:30

Här kommer en liten kort presentation..vem är då jag?


Jo jag är en lite smågalen tjej..40 +..gift med Johan och mamma till en bunt söner (4 egna och 2 bonus)..bor i en vanlig 40-tals villa mitt i centrala Edsbyn med en tomt på ca 1000m2 (odlingsbar yta, själva tomten är på 500m2 till)..


Har ett brinnande intresse för detta med miljötänk..återbrukar en massa (har bla en egen loppis/ateljé där jag då naturligtvis säljer loppisprylar men även säljer div återbrukshantverk som jag knåpar ihop..)..vill satsa på att bli självförsörjande i den mån det är möjligt med frukt och grönt i fokus men även med hjälp utav andra medel som då bla höns..mm..


Och vad vill jag då med denna blogg..mitt projektarbete..

Jo jag vill att ni skall få möjlighet att följa mitt arbete mot att bli så självförsörjande det bara går i en vanlig villaträdgård..plus att bloggen kommer att funka som en trädgårdsdagbok och inspiration att jobba vidare för min egen del.. <3


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej! Tanken med denna blogg som också är mitt projektarbete för min kurs "småskalig ekologisk odling" är att ni skall få följa mig i mitt försök att bli så självförsörjande det bara går i en vanlig villaträdgård på 1000m2.
Välkomna att kika in!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards